Babyidea.fi
Minkä ikäinen vieroittuu itsekseen: Voiko seitsenkuinen päättää hylätä tissin? Entä miten siirrytään lehmänmaitoon vuoden ikäisen imeväisen kanssa. Voiko lopettaa vain yösyönnit? Vinkkejä täällä.
 Babyidea.fi - Palstat >>  Vauvan vieroittuminen/vieroittaminen
täyslakko
Kirjoitti: kainovieno (IP rekisteröity)
Päiväys: 30/06/2009 8:06

hei. löytyisikö apua, kun kohta 9kk tyttövauvani lopetti kaksi päivä sitten imemisen tyystin. olen ihan hermostunut ja ahdistunut, enkä oikein tiedä mistä voisi olla kysymys. olen täysimettanyt tyttöä puolivuotiaaksi ja jatkanut sitten imetyksiä kiinteiden ohella tähän päivään asti. tyttö on imenyt noin 4-5 kertaa vuorokaudessa, eikä korviketta ole annettu.
noin kuukausi sitten aloimme antamaan korviketta aamupuuron seassa (n.1dl). kuukautiseni alkoivat kolmisen viikkoa sitten. toissa päivänä hän sitten söi ahnaasti molemmista rinnoista, mutta sen jälkeen ei enää mitään. pelkään, että kyse on pelästymisestä. hän tuli rinnalle, ja yllättäen puri todella kovaa (kaksi hammasta, yksi ylhäällä, yksi alhaalla). sanoin tiukasti "ei", jolloin hän irroitti ja alkoi itkemään. seuraavalla kerralla hän taas puri rintaa, ja vaikka silloin koetin olla reagoimatta hän itki ja päästi irti rinnasta. tämän jälkeen hän ei enää suostu edes tarttumaan rintaan.rinnoissa on maitoa, tunnen sen selvästi, rinnat ovat raskaat ja "kihelmöivät" tutulla tavalla kun ovat täynnä.aiemmin ei ole ollut imetyksen kanssa mitään ongelmia.
kun nostan hänet rinnalle, hän imee kiihkeästi peukaloaan, mutta jos koetan ottaa peukkua pois suusta ja tarjota rintaa, seurauksena on hirveät raivarit ja kiermurtelut "pakoon". rintani ovat ihan räjähdyspisteessä, pumppaaminen ei suju ollenkaan. tyttö on muuten hyväntuulinen, syö kiinteitä reippaasti, juo vettä nokkamukista. korvike ei oikein maistu, tuttipulloa emme ole oikeastaan hänelle tutustuttaneet. tosi paha mieli on minulla. olin suunnitellut imettäväni vuoden ikäiseksi. nyt mietin, että pitääkö minun kärsiä tämä paha mieli ja mennä tytön ehdoilla, sen sijaan, että vierottaisin hänet myöhemmin ns. omila ehdoillani? olen lukenut nuo ohjeet imettämisestä yllättävistä tilantesta (ei apua, ainakaan vielä). ja tilanteen rauhoittamisesta (hän istuu sylissä tyytyväisenä -peukkua imien, kun rintaa tarjotaan seuraa raivarit).
löytyisikö pikaista neuvoa? imeytyykö maito rinnoista jotenkin takaisin elimistöön, vai mitä teen kun ei tuo pumppaaminen onnistu?
m

Re: täyslakko
Kirjoitti: jaana (IP rekisteröity)
Päiväys: 30/06/2009 10:09

Hei!

Onpa teillä kurja tilanne sad smiley Ymmärrän hyvin pahan mielesi.

Kirjoitit, että lakkoilu todennäköisesti sai alkunsa säikähdyksestä. Se voi pitää paikkaansa. Kerroit myös, että tyttösi puri rintaa ennen lakkoilua. Puremisen syytähän on vaikea tietää, mutta yksi mahdollisuus voi olla ikenien kutiaminen hampaiden puhjetessa. Voit kokeilla antaa lapsellesi särkylääkettä hyvissä ajoin ennen seuraavaa (oletettua) imetyskertaa, ja katsoa, auttaisiko se tilannetta yhtään.

Kerroit kokeilleesi vinkkejä yllättävissä tilanteissa imettämisestä. Et yksilöinyt niitä mitenkään, joten kysynkin nyt, miten vauvasi käyttäytyi/käyttäytyisi, jos menisit hänen tasolleen mukaan leikkimään yläosattomissa. On aika tavallista, että naurun kautta on saatu pahastikin lakkoilleita vauvoja takaisin rinnalle. Eli kun vauva on iloinen ja nauravainen, hän unohtaa helpommin lakkoilun syyn ja suostuu rinnalle ensin ihan pikaisesti, ja myönteisten kokemusten myötä yhä pidemmäksi aikaa. Kärsivällisyyttähän se vaatii, samoin tsemppiä olla yhtään tuputtamatta.

Maito alkaa pikku hiljaa imeytyä takaisin verenkiertoon, jos rintoja ei tyhjennetä mitenkään. Kerroit, että pumppaaminen ei onnistu. Jos rinnat pingottuvat kipeästi, kannattaa silloin kokeilla, onnistuisiko käsinlypsy tai ns. lämminpullomenetelmä: Tähän tarvitaan suustaan avonainen lasipullo, jonka sisälle sekä nänni että nännipiha mahtuvat. Pullo lämmitetään vesikattilassa ja pullon suu viilennetään nopeasti kylmän veden alla. Rinta asetetaan pullon sisälle. Pullon jäähtyminen aiheuttaa alipaineen, joka imaisee maidon pulloon.
Myös särkylääkettä - ensisijaisesti ibuprofeenia - voi syödä pakkauksen ohjeen mukaan. Se vähentää rintatulehdusriskiä, joka on suurempi rintojen ollessa pakkautuneet.

Toivotaan, että tilanne kääntyy haluamaasi suuntaan.
Voit myös soittaa Imetystukipuhelimeen 041 528 5582 ja jutella asiasta lisää koulutetun imetystukiäidin kanssa.

Tsemppiä!

Jaana

Nimesi: 
Sähköpostisi: 
Otsikko: 
Hymiöt ...
(loading smileys)
Tekstin tyyli:
väri , taustaväri: , koko:

Tämä on valvottu foorumi. Viestisi on piilotettu kunnes moderaattori tai järjestelmänvalvoja on hyväksynyt sen.
© Babyidea 2006