Kati ja Valto liinailivat New Yorkissa
Matkustimme New Yorkiin viideksi päiväksi marraskuussa 2002. Matkalla olivat mukana minun ja mieheni lisäksi poikamme Valto, 1 v 1 kk ja ystävämme Emmy ja Harri. Etukäteen sain kuulla epäileviä mielipiteitä lapsen ottamisesta mukaan: ”siellä on katukäytävätkin tosi huonossa kunnossa, eikä metroon mene hissejä tai rullaportaita”. Luotin kuitenkin terveeseen järkeen ja kantoliinan apuun ja niin läksimme matkaan koko perheen voimin. Näppärästi kokoonmenevien matkarattaiden lisäksi otin mukaan 4,6 -metrisen Haikarankehto-liinan.

Jo Helsinki-Vantaan lentokentällä kantoliina osoitti tarpeellisuutensa, kun käärimme rattaat muoviin ja luovutimme ne ruumaan muiden matkatavaroiden mukana. Tukholmassa vaihdoimme konetta ja jouduimme kiiruhtamaan jatkolennolle terminaalin läpi matkalaukut mukanamme. Lentomme oli myöhässä ja rattaiden purkamiseen ei olisi ollut aikaa. Otin Valton liinaan ja repun selkääni ja yritin pysyä muiden tahdissa.

Eniten hyötyä kantoliinasta oli juuri lentokoneessa ja –kentillä. Koneessa ulospääsyä odottaessa oli mukava kannatella lasta liinan varassa sen sijaan, että olisi rasittanut matkalla uupuneita hartioitaan. Samoin matkatavaroita hakiessa Valto ei liinasta päässyt karkaamaan kentän vilinään. Toisinaan käytimme rattaita tavaroiden kuljettamiseen ja Valto matkusti liinassa. Suurkaupungissa äidistä tuntui turvallisemmalta, kun lapsi oli liinassa lähellä.

New Yorkissa oli sateista ja viileää. Huonon kelin takia en juurikaan kantanut Valtoa kaupungilla liinassa, sen sijaan kantoliina toimi rattaissa Valton peittona. Muuta lämmikettä ei syyshaalarin lisäksi tarvittukaan, ja kun vaunuissa oli sadesuojakin omasta takaa, Valto pysyi hyvin lämpimänä. Paikalliset näyttivät suosivan rintareppua, toisia liinailijoita ei matkan aikana tullut vastaan.

Sisätiloissa, kuten museoissa ja nähtävyyksissä, otin Valton toisinaan kantoliinaan, mikäli hän ei juuri silloin sattunut nukkumaan (museot olivat yleensä niin tylsiä, että Valto katseli mieluummin unia kun me muut kävelimme jalkamme rakoille). Museot olivat myös oivallisia paikkoja laskea lapsi jaloittelemaan, kun puistoihin emme päässeet sateen takia.
Metrossa matkustaminen osoittautui rattaiden kanssa melko hankalaksi, hissejä tai rullaportaita ei juurikaan ollut. Sen sijaan metroasemille mentiin usein kapeita ja pitkiä portaita myöten. Yleensä seurueemme miehet kantoivat Valton rattaineen portaista, toisinaan minä otin Valton kantoliinaan ja miehille jäi kannettavaksi tyhjät ja kevyet rattaat. Jos olisin ollut matkalla yksin tai kahdestaan mieheni kanssa, olisi kantoliina ollut vielä ehdottomampi apuväline.
 
Ensimmäisenä päivänä onnistuimme eksymään toisistamme: puolet seurueesta ennätti metrojunaan ja toinen puoli jäi asemalle tiukasti sulkeutuvien ovien taakse. Yhytimme toisemme seuraavalla asemalla, mutta jälkeenpäin näin kauhukuvia siitä, että metroon olisikin joutunut Valto yksin rattaineen. Liinan kanssa sellaistakaan ei olisi päässyt tapahtumaan.

Kotimatkaa varten pakatessa matkalaukut tulivat täyteen tuliaisista. Miehelleni tulikin huoli, että mihinkäs kassiin tuo kantoliina saadaan mahtumaan. Hetken kuluttua hänkin tajusi, että löytyyhän sille liinalle paikka vaimon ympäriltä…
  Terveisin Kati & Valto   Kommentit tervetulleita, Kati.
  Lähetä oma tarinasi, info@babyidea.fi.